Langkau ke kandungan utama

Kemenyan Sebesar Lutut Jika Tiada Dibakar Manakan Berbau...

Siang tadi aku kesibukan...
Menemani bonda ke Mydin Ayer Keroh Melaka...
Katanya nak membeli dan belah barang barang perkahwinan kat sana... Murah katanya...
Sebagai anak yang taat kata menurut tanpa ada bantahan...

Mak: Ngah... Cantik tak bunga telur ni Ngah? Kalau letak kat pelamin, boleh naik seri pelamin ni...

AnakYangTaat: Ha'ah... Cantik... Ambil la...

Tak perlu tunggu keputusan aku pun, mak dah masukkan dalam troli dah... Hoho... Tanya sekadar bertanya je...

Mak: Eh! Yang ni pun cantik la... Simple je...
(dan terus dimasukkan dalam troli tanpa bertanya aku... hoho... Kalau bertanya pun, jawapan standard aku adalah "cantik! Ambil la...")

Ye la... Aku mengaku... Aku ni buta kayu fesyen... Mana reti nak main main warna ni...

Lepas satu barang mak pilih, mak pilih lagi barang lain... Pilih pilih, belek belek, mak mengomel sendirian dan terus masuk dalam troli... Troli pertama penuh, dicari pula troli kedua... Aku terus membontoti mak tanpa perlu kata apa apa... Hanya sekadar mengangguk kalau ditanya...

Selepas hampir dua jam setengah mengalun langkah setiap inci ruang niaga Mydin, akhirnya mak berkata... Cukup la untuk hari ni...

Hoho... Aku suka.. Suka sangat mendengarnya... Hoho... Dah tak perlu lagi menolak dua troli yang penuh dengan barang...

Masa cashier tu punch in setiap barang... Mata aku naik juling tengok setiap angka yang terpapar ni skrin depan aku tu... Angkanya makin bertambah! Bertambah besar!! Dan menjadi besar lagi!!! Aduyai...

Akhirnya... Kad plastik jua yang menjadi mangsa dan bertukar tangan... Masa aku sign pun, aku pejam mata je... Ah... Lantak la kalau itu yang boleh membahagiakan mak...

AnakYangTaat: Mak... Kenapa kalau nak kahwin kena belanja besar ye? Kenapa tak nak buat yang kecik kecik je?

Mak: Dah tu! Dah ekau sorang je anak jantan omak... Tontu la mak nak buat yang elok elok...

AnakYangTaat: Terdiam seribu bahasa... Eh... Tadi, mak cakap cukup la untuk hari ni kan? Maknanya ada lagi ke barang nak dibeli? Aduyai... Tak hairan la kalau aku selalu mengalamun sampai tertinggal kuda... Hoho... Banyak sangat yang perlu difikirkan...

NotaKarut: Ini baru emak... Esok giliran cik tunang pulak nak pilih barang untuk adat batal air sembahyang... Aduyai... Botak... Botak aku cam ni...


Makna peribahasa Kemenyan Sebesar Lutut Jika Tiada Dibakar Manakan Berbau...: Ilmu atau harta yang tak digunakan adalah satu perkara yang sangat sia sia... Hoho... Dah... Aku dah guna dah harta aku tadi... Korang pulak bila lagi?

Ulasan

dill berkata…
aku tunggu orang pinang

>.<

dill.
abghani berkata…
kawen lari pun guna duit gak
zati embong berkata…
apekah,patutnya hepi la nk jumpa tunang.
~Sal Ismail~ berkata…
aku tunggu putera raja~ >.<
NasQ berkata…
@dill orlando nak masuk meminang kah???
NasQ berkata…
@abghani hoho... yang free nya kalau termengandung je...
NasQ berkata…
@zati embong hoho... dah botak ni jat... nak pinjam boleh?
NasQ berkata…
@~SaL IjOu~ ermmmm... selera tinggi!
bella luna berkata…
pening fikir pasal kawin,walaupun ta cukup umur lagi,hehe

tahniah en.karut,raja sehari to be;)
NasQ berkata…
@bella luna eh... nanti la... belum lagi...
Umie Nadhirah berkata…
aku bila lagi?. . . ekk.. lama lagi kut. aku nak pokes kat study & aku nak jadi jutawan ! ^__^
NasQ berkata…
@Umie Artoqiemie nanti dah jadi jutawan jangan lupa member ek...
Unknown berkata…
ahahah.... bgos tk.... abg kite... semua mak yg uruskn.. truk btl
Lea Isnawi berkata…
wah..bestnya shoping kawen
majlis nya bile?
Mr iz berkata…
aku kena tunggu kali yang kedua kot....he he he he....biasa sama lah kita anak jantan sorang...tapi aku daha lama selamat he he he he nak buat camana redha je la... nak garu kepala pun lepas selamat semuanya...he he he he he
budakijaupendek berkata…
hehe
sekali seumur hidup ye en.tk.
takpelah.
ILA HonEyBuNNy berkata…
anok omak la neh...kekekkeke

cepat2 la tawin..kami nak makan nasi minyak neh..ehhehe
Ceiler Mun berkata…
hahaha.. bakal suami yang taat! jangan merungut.. hahaha..



dah botak kepala nanti jangan lupa upload gambar.. hehehe!!~
-- berkata…
Mcm kene paksa kawen je....
Unknown berkata…
harus la taat...nk kawen ke tanak? klo nk..sile buat..ekeke..

btw orang cakap duit selagi tak digunakan..tak dikira duit kite..klo bnyk spend tu..kire bnyk la duit tu^^

p/s: TK seb bek ade footnote definisi peribahasa tu..lupe sudah =,="
Cik TeN10 berkata…
adoii.. koyak la poket kan.. fatin faham perasaan tu.. bila dh pegang duit sdri.. bila duit tu mengalir laju je keluar.. perasaan tu rs mcm.. mcm kehilangan.. huhu

psst.. fatin simpan duit sdri utk my wedding nt.. so that tak perlu la nk hrapkan duit pihak lelaki je semua.. bagus kan? kah3
Lorna berkata…
Preparation kawen mmg 'sakit'.... Tp pastu dah ok dah ;p sabor jelaaaa tk...cabaran tuh moga dipermudahkn sgla ursn k :)
Ct Aja berkata…
wuhuuuuuuuu mesti besar2 an majlis nanti..hihihiiiii, aiyok botakkkkkkk
Intan7 berkata…
huhu.. besela tu.. adat org nk kawen mmg camtu..:D
bukanretis berkata…
kalo dah botak nt..buat entri eh?hehe
Wanie berkata…
ohhh tukang karut ni dah nak kahwin! congrates ye..

dasyat gak mak awk ye..huhu..sampai 2 troli tu baru kat mydin..klu g jusco ke jenuh2..hehe
Unknown berkata…
ak lmbt lgi hahahah
Chuu Muqhlis berkata…
wah., aku baru tahu ko dah nak bernikah :D anak jantan sorang., padan pun mak nak buat meriah2 ^^~
Yutaka Mushimura berkata…
perh..sila berbejanje secare besau - besauan....
blog-tips-kurus berkata…
alahai anak omak.. ;)
syiela berkata…
hehehehhe.. dah dekat dh tu...

anak laki sorang camtu le..

Catatan popular daripada blog ini

Ucapan Hari Raya Kelakar...

Koleksi Ucapan Whatapp Hari Raya 2016...  Ketupat pulut di atas para, Hendak direbus di tepi perigi, SMS dihantar pengganti kad raya, Tanda ingatan tak luput di hati. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Mohon maaf Zahir & Batin . Kalau dilipek sebosar kuku. Kalau dibontang sebosar alam. Kok hilang dicaghi. Kok hanyut dipinteh. Kok tonggolam disolam. Datang biarla nampak muko. Kok poei biarla nampak belakang. Jauh diimbau,dokek digamit. Seuntai salam,sojambak kato. Dogup bicagho,meghisik raso. Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin “Biar hati sejernih air, jgn pula dipenuhi lumpur, kalau salah saya belum berakhir, diharap diampun dgn rasa bersyukur”.”Jika budi dipenuhi ikhlas, jgn ia disulam tuba, jika ada salah yg belum dibalas, harap diampun di hariraya”. “Biar amarah disunting senyum, ibarat pekerti disulam kasih, diharap dihalal makan dan minum, ibarat rezki yg tidak disisih”. SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN. Mä$äk £Ã¨mäñg $àmßil bdiri, Hèndäk

Anda Marah? Ni Pantun Kurang Ajar.

Jalan jalan naik basikal, Naik basikal di waktu malam, Ada otak ada akal, Jangan disimpan menjadi pekasam. Pekasam buruk di goreng orang, Bau semerbak serata alam, Tutur kata ibarat parang, Tersilap kata menikam dalam. Belakang parang diasah jangan, Tajam depan tajam belakangnya, Kurang ajar apakah hukuman, Buku lima di pipi la jawabnya.

Pantun Malam Jumaat...

Ubi kayu sedap dibuat pengat Lagi sedap kalau dimasak siti Malam Jumaat datang semangat Almaklum banyak agenda sedang menanti Sedapnya pengat ubi teringat ingat Manakan terlawan si roti jala Ambillah berkat malam Jumaat Mengerat kasih mendapat pahala Di malam hari terasa hangat Memang enak minum air kelapa Malam ni malam Jumaat Tongkat ali jangan dilupa Dah perkena tongkat ali secawan Dicecah bersama kuih bahulu Hendak berblog,berbloglah kawan, Saya bermohon tidur dahulu. NotaKarut: Nak komen? Sila pantun jua... Hahahahahaha... Sekadar gurauan di malam Jumaat... Tak ada apa agenda pun malam ni kecuali nak buat solat hajat dan zikir lebih sikit...